Klaswerking RIKKIKLAS



Welkom in de Rikki klas  (2019-2020)
Graadklas: 1ste en 2de kleuterklas
Een dag in de Rikkiklas
-      - De kleuters staan als het belt op de groene blokjes. Ze hebben een vaste plaats en een vast vriendje. Ze helpen elkaar waar nodig.
o    Eerst gaat de klas van juf Marijke naar binnen en daarna mag onze klas naar binnen.
-     -  De kleuters hebben een vaste plaats aan de kapstokken en zetten hun boekentas in de kast onder hun eigen kapstok
-      - Daarna nemen ze briefjes uit hun boekentas en leggen deze in het rekje. Boekentassen worden niet meer gecontroleerd elke dag, dus vertel uw kleuter dat er een briefje in de boekentas zit of zet een kruisje op zijn/ haar handje.
-       1 of 2 tussendoortjes worden uitgehaald en leggen de kleuters in de juiste bak. We pleiten voor gezonde tussendoortjes.
o    We vragen om geen koekjes of fruitjes meer in papiertjes mee te geven, maar steeds in een doosje met naam op te steken. Tip: op doos én deksel naamtekenen graag.
o    Koeken met chocolade aan de buitenkant zien we liever niet. Ook voor het gemak van de kleuters. (plakhandjes)
-     -  Boterhamdozen worden uit de boekentas gehaald en in de smulbox gelegd. De smulbox gaat elke middag mee naar de eetzaal.
-     - We hebben ook een doosjesbox. Die gaat elke speeltijd mee naar buiten en wordt op een vaste plaats gezet. Lege doosjes (van koekjes of fruit)  worden hier in gelegd. Hopelijk kunnen we hiermee het verlies van de doosjes beperken. Nogmaals… vergeet deze niet te naamtekenen, dat helpt al heel veel. ;)
-     -  Elke ochtend verloopt (ongeveer) hetzelfde, zo voelen de kleuters zich vertrouwt en veilig in de klas. Het is daarom ook heel belangrijk dat de kindjes op tijd komen. Zo kunnen we rustig aan de dag beginnen.
o    We beginnen de dag (behalve op woensdag) met zachte landing. Dat wil zeggen dat de kinderen binnenkomen en meteen vrij mogen spelen. Ik neem dan de tijd om de maaltijden in orde te brengen (moet voor 9u verzonden zijn) en probeer elke kleuter welkom te heten in de klas. Op deze momenten kan ik ook meespelen met de kindjes.
o    De kleuters weten al wie de kleuter van de dag is (door de foto’s aan het bord -Zo kunnen de kinderen aftellen naar hun dag) De kleuter van de dag mag op mijn teken trommelen op de trommel. Dan komen de kindjes meteen in de kring zitten op hun vaste plaats.  
o    Dan kunnen we rustig beginnen aan het ochtendonthaal.
§   Als ze iets kwijt willen mogen ze iets vertellen. Bij iets erg bijzonders mogen ze even op de vertelstoel plaatsnemen.
--> Als er iets speciaal gebeurde thuis of op vakantie of in het weekend mag je dit altijd laten weten, dit helpt om gericht vragen te stellen aan de kleuters.
§   Ook de kalenders zijn erg belangrijk tijdens dit onthaal. Kalenders zorgen voor steun en structuur doorheen de dag en de week. Zo hebben de kinderen een houvast en weten wat hen ‘te wachten staat’. Hier komt zowel ontwikkeling van het wiskundig denken aan bod (volgorde, eerste tweede, … , vooruit en terugblikken), oriëntatie op de wereld-natuur, ook muzische ontwikkeling, ontwikkeling van het innerlijk kompas en natuurlijk taalontwikkeling. Dus heel wat!

1)     Lied goedemorgen
a.     Aanwezigheden met foto’s of spelletje
b.     Kleuter van de dag mag de kindjes tellen en zeggen hoeveel kindjes er zijn en hoeveel kindjes er ziek zijn.


















2)    Versje dagen van de week
Deurtje openmaken en vertellen wat er in zit, wat er speciaal is aan deze dag.















3)    Weerlied
a.     Weerbril opzetten en vertellen welk weer het is
b.     Juiste symbool aan deurtje hangen, we blikken terug naar vorige dagen.















4)    Daglijn
a.     Lied pipi langkous: wat gaan we doen vandaag
b.     Kleuter van de dag mag vertellen wat we gaan doen
c.     Gedurende de dag mag de kl vd dag het knijpertje juist zetten.

-       Tijdens het hoekenwerk moeten de kleuters vooraf een hoekje kiezen aan het kiesbord  en gedurende een bepaalde tijd even in hetzelfde hoekje blijven. Na een tijdje (dit moeten we zelf aanvoelen) gaat het belletje en mogen de kindjes die dat willen een nieuw hoekje kiezen.  –time timer: zo zien de kindjes visueel ‘het rood’ wegtikken. Zolang het rood is mogen ze niet veranderen van hoekje. (De jongste kleuters mogen wel nog ‘vlinderen’ (van hoekje veranderen tussendoor)

-       Als het opruimtijd is horen de kleuters verschillende opruimliedjes.

-       Gewoontevorming

o    Voor de speeltijden nemen we voldoende tijd om jassen rustig aan te doen in de klas, De kindjes moeten zelf hun jas aandoen. Ze worden gestimuleerd om hun jas zelf dicht te doen, maar niet erg als dat nog niet lukt. Er hangt een stappenplan uit om hen te helpen.
o    De kindjes hebben ’s morgens hun koek of fruit uitgehaald, waardoor de kinderen voor de speeltijd rustig in de klas komen zitten en ik de doosjes kan uitdelen zonder teveel drukte in de gang. Dat is echt een rustig klassikaal moment. Zo heb ik ook zicht op wat ze eten en hebben de kinderen het kwartiertje speeltijd om te spelen, anders ‘verliezen’ ze soms 10 minuten SPEELtijd door koek of fruit te eten.
o    De doosjesbox gaat mee naar buiten, Als hun fruit of koek niet op was mogen ze deze meenemen naar buiten en als doosje leeg is leggen ze dit in juiste bak (per klas) –zo vermijden we drukte in de gangen, en beperken we het aantal ‘verloren doosjes’.


Zelfredzaamheid
Op deze manieren wordt de zelfredzaamheid van de kleuters gestimuleerd.
-     -  Elke kleuter heeft een buddyvriend om voor te zorgen. Bijvoorbeeld als een van de twee naar het toilet moet.
-     -  Opstapje aan de wastafel + stappenplan handen wassen
-     - Stappenplan schortjes aan (kleuters helpen elkaar)
-     - Stappenplan jassen aan
      - Kiesbord: kleuters blijven even in hun hoekje: hoekjes zijn aangeduid met concreet materiaal, foto’s en  pictogrammen.
-     - Foto’s in de poppenhoek en andere hoeken om het opruimen te vereenvoudigen.
-     - De kleuter van de dag krijgt heel wat taakjes om te helpen bij juf.
-     - Alle kleuters hebben een eigen beker. De kindjes mogen tijdens het vrij spel altijd drinken. Ze mogen zelf water nemen en zetten hun beker netjes terug. Op warme dagen houden we een klassikaal drinkmoment.
o    Ook vaak na speeltijd
-     -  Bibus: zorgen voor eigen boekje
-     -   Zorgen voor:
o    De verjaardagskoffer: wordt meegegeven voor de verjaardag met kleine rikki
o    De rikkikoffer: wordt meegegeven op een afgesproken tijdstip. Met grote rikki en een spel of boek uit de klas.
-    - Puzzelsysteem: enkel ter motivatie en zelfredzaamheid. Het is géén wedstrijd.
o    De kleuters krijgen een puzzelkaart van 4/6/8 puzzels. Per puzzel krijgen ze een sticker op een puzzelvakje. Als de kaart vol is krijgen ze een pluim en mogen de kaart meenemen naar huis.
o    Ze kiezen zelf een puzzel uit de kast en maken hem (ook adhv stappenplan-eerst hoekjes, dan kantjes, dan midden opvullen). Als ze klaar zijn of hulp nodig hebben mogen de kindjes bellen en dan krijgen ze een sticker. Daarna plaatsen ze de puzzel op de juiste plaats terug in de kast.

Hoe werkt een graadsklas?!
Een beetje verduidelijking bij onze graadklas 1e- 2e kleuter:
De klasgroepen waren ook dit jaar ongelijk qua grootte en dus opteerden we voor 2 graadklassen om de grootte van de groep te beperken.
Elk jaar wordt dit opnieuw bekeken en worden de klassen samengesteld zodat we jullie kleuters op de beste manier kunnen begeleiden.
In elke kleuterklas (ook een zuivere eerste, tweede of derde) MOET er gedifferentieerd worden. Kinderen van januari en van december schelen eigenlijk ook al een jaar qua leeftijd, dus KAN er NIET op hetzelfde niveau gewerkt worden.
In een graadklas is dit natuurlijk nog meer verschillend. Als juf moeten wij er dus voor zorgen dat wij de kleuters snel goed leren kennen, zodat we op het juiste niveau kunnen werken.
In de werkjes en op de blog zal je dat niet altijd merken. Ik werk niet per leeftijd, maar per kind. Als ik merk dat een kleuter van de eerste kleuterklas al toe is aan een moeilijkere opdracht of een kind van de tweede kleuterklas eerder aansluit bij de eenvoudigere opdracht, is dat mogelijk.
Vooral naar begeleiding toe kan ik differentiëren. Bij de ene kleuter zal bijvoorbeeld een stappenplan nodig zijn bij het samenstellen van een opdracht, of de kleuter heeft nood aan nog wat extra uitleg, … Terwijl bij een andere kleuter net die extra uitdaging nodig is en dan maken we de opdracht een stapje moeilijker.

Goed om te weten
-   -    We drinken enkel water.  De kindjes hebben elk hun eigen beker in de klas.
-   -   Elke woensdag is het fruitdag. Koekjes blijven dan thuis. We eten enkel fruit. Uiteraard stimuleren we om elke dag minstens 1 stukje fruit mee te brengen naar de klas.
o    TIP: bij kiwi, mango, ananas, … liefst doosje nog eens in zakje steken en vorkje of lepel meegeven ;)
-    -   Als je kleuter jarig is:
o    Dan vieren we dat natuurlijk uitgebreid in de klas.
o    De kinderen mogen iets meebrengen om te trakteren, maar er worden géén cadeautjes meegegeven naar huis. We eten alles gezellig op in de klas.
o    Jouw kleuter krijgt op zijn beurt de verjaardagskoffer mee naar huis. Ik geef de koffer mee de dag (of enkele dagen) voor zijn/haar verjaardag. Daar zal vanalles inzitten om mee te spelen. Maar ook een brief met de nodige uitleg. Op de dag waarop de verjaardag gevierd wordt mag je kleuter zijn lievelingsboek, spel of cd meebrengen.
o    Uitnodigingen voor feestjes/ vriendenboeken worden NIET doorgegeven via school. Kleuters beseffen echt al wie wel of niet uitgenodigd is en voor de kindjes die niet gevraagd zijn is dat niet leuk. Dank voor het begrip. 
-   -    We werken niet meer met een heen en weerschriftje, maar alle infobrieven en themabrieven komen op de blog. Net als de liedjes en versjes.  Zoveel mogelijk met een filmpje.
-   -    Turnen: op maandagvoormiddag en donderdagnamiddag krijgen de kleuters een uurtje turnen van juf Melissa. Zij vervangt juf Hanne tot na de kerstvakantie. De kleuters hebben nog geen turnkledij, maar denk misschien wel aan gemakkelijke kledij en schoentjes.
-  -     We vragen om elke dag de fluojas mee te geven aan je kleuter. We maken vaak onverwachte uitstappen en dan MOET elke kleuter zijn fluojas aan hebben.  
-   -     Medicatie: mogen we niet toedienen zonder briefje van de dokter of ouders.
-   -    Afspraak aan de poort: geen ouders op de speelplaats, afscheid nemen aan de poort = veiligheid voor het kind. In  overleg met de juf aan de poort kan je de klasjuf spreken.
o    Gelieve er ook steeds op te letten dat de voordeur steeds dicht is. Bedankt.
-  ZILL: nieuw leerplan 
      voor de kinderen veranderd er niets, voor de juffen wél ;) 
     -hieronder een kort schema voor ouders ter info!
      


     Contact   

     Voor dringende vragen ben ik bereikbaar via mail: saalien.arryn@vbsmoen.be 
     of via messenger op de facebookpagina van de rikkiklas.
-       Onze blog: www.vbsmoen.be --> blogs 2019-2020 --> Rikki klas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten