Welkom in de Rikki klas (2019-2020)
Graadklas: 1ste en 2de kleuterklas
Een dag in de Rikkiklas
- - De kleuters staan als het belt op de groene
blokjes. Ze hebben een vaste plaats en een vast vriendje. Ze helpen elkaar waar
nodig.
o Eerst
gaat de klas van juf Marijke naar binnen en daarna mag onze klas naar binnen.
- - De kleuters hebben een vaste plaats aan de kapstokken en zetten hun boekentas in
de kast onder hun eigen kapstok
- - Daarna nemen ze briefjes uit hun boekentas en leggen deze in het rekje.
Boekentassen worden niet meer gecontroleerd elke dag, dus vertel uw kleuter dat
er een briefje in de boekentas zit of zet een kruisje op zijn/ haar handje.
-
1 of 2 tussendoortjes
worden uitgehaald en leggen de kleuters in de juiste bak. We pleiten voor
gezonde tussendoortjes.
o We
vragen om geen koekjes of fruitjes meer in papiertjes mee te geven, maar steeds
in een doosje met naam op te steken.
Tip: op doos én deksel naamtekenen graag.
o Koeken
met chocolade aan de buitenkant zien we liever niet. Ook voor het gemak van de
kleuters. (plakhandjes)
- - Boterhamdozen worden uit de boekentas
gehaald en in de smulbox gelegd. De
smulbox gaat elke middag mee naar de eetzaal.
- - We hebben ook een doosjesbox. Die gaat elke speeltijd mee naar buiten en wordt op een
vaste plaats gezet. Lege doosjes (van koekjes of fruit) worden hier in gelegd. Hopelijk kunnen we hiermee
het verlies van de doosjes beperken. Nogmaals… vergeet deze niet te
naamtekenen, dat helpt al heel veel. ;)
- - Elke ochtend
verloopt (ongeveer) hetzelfde, zo voelen de kleuters zich vertrouwt en veilig
in de klas. Het is daarom ook heel belangrijk dat de kindjes op tijd komen. Zo
kunnen we rustig aan de dag beginnen.
o We
beginnen de dag (behalve op woensdag) met zachte landing. Dat wil zeggen dat de
kinderen binnenkomen en meteen vrij mogen spelen. Ik neem dan de tijd om de
maaltijden in orde te brengen (moet voor 9u verzonden zijn) en probeer elke
kleuter welkom te heten in de klas. Op deze momenten kan ik ook meespelen met
de kindjes.
o De
kleuters weten al wie de kleuter van de dag is (door de foto’s aan het bord -Zo
kunnen de kinderen aftellen naar hun dag) De kleuter van de dag mag op mijn
teken trommelen op de trommel. Dan komen de kindjes meteen in de kring zitten
op hun vaste plaats.
o Dan
kunnen we rustig beginnen aan het ochtendonthaal.
§
Als ze iets kwijt willen mogen ze iets
vertellen. Bij iets erg bijzonders mogen ze even op de vertelstoel plaatsnemen.
--> Als
er iets speciaal gebeurde thuis of op vakantie of in het weekend mag je dit
altijd laten weten, dit helpt om gericht vragen te stellen aan de kleuters.
§
Ook de kalenders
zijn erg belangrijk tijdens dit onthaal. Kalenders zorgen voor steun en
structuur doorheen de dag en de week. Zo hebben de kinderen een houvast en
weten wat hen ‘te wachten staat’. Hier komt zowel ontwikkeling van het
wiskundig denken aan bod (volgorde, eerste tweede, … , vooruit en
terugblikken), oriëntatie op de wereld-natuur,
ook muzische ontwikkeling, ontwikkeling van het innerlijk kompas en natuurlijk
taalontwikkeling. Dus heel wat!
1)
Lied goedemorgen
a.
Aanwezigheden met foto’s of spelletje
b.
Kleuter van de dag mag de kindjes tellen en
zeggen hoeveel kindjes er zijn en hoeveel kindjes er ziek zijn.
2) Versje dagen van de week
Deurtje openmaken en vertellen wat er in
zit, wat er speciaal is aan deze dag.
3) Weerlied
a.
Weerbril opzetten en vertellen welk weer
het is
b.
Juiste symbool aan deurtje hangen, we
blikken terug naar vorige dagen.
4)
Daglijn
a.
Lied pipi langkous: wat gaan we doen
vandaag
b.
Kleuter van de dag mag vertellen wat we
gaan doen
c.
Gedurende de dag mag de kl vd dag het
knijpertje juist zetten.
-
Tijdens het hoekenwerk moeten de kleuters vooraf een hoekje kiezen aan het
kiesbord en gedurende een bepaalde tijd
even in hetzelfde hoekje blijven. Na een tijdje (dit moeten we zelf aanvoelen) gaat
het belletje en mogen de kindjes die dat willen een nieuw hoekje kiezen. –time timer: zo zien de kindjes visueel ‘het
rood’ wegtikken. Zolang het rood is mogen ze niet veranderen van hoekje. (De
jongste kleuters mogen wel nog ‘vlinderen’ (van hoekje veranderen tussendoor)
-
Als het opruimtijd is horen de kleuters
verschillende opruimliedjes.
-
Gewoontevorming:
o Voor
de speeltijden nemen we voldoende tijd om jassen rustig aan te doen in de klas,
De kindjes moeten zelf hun jas aandoen. Ze worden gestimuleerd om hun jas zelf dicht
te doen, maar niet erg als dat nog niet lukt. Er hangt een stappenplan uit om
hen te helpen.
o De
kindjes hebben ’s morgens hun koek of fruit uitgehaald, waardoor de kinderen
voor de speeltijd rustig in de klas komen zitten en ik de doosjes kan uitdelen
zonder teveel drukte in de gang. Dat is echt een rustig klassikaal moment. Zo
heb ik ook zicht op wat ze eten en hebben de kinderen het kwartiertje speeltijd
om te spelen, anders ‘verliezen’ ze soms 10 minuten SPEELtijd door koek of
fruit te eten.
o De
doosjesbox gaat mee naar buiten, Als hun fruit of koek niet op was mogen ze
deze meenemen naar buiten en als doosje leeg is leggen ze dit in juiste bak
(per klas) –zo vermijden we drukte in de gangen, en beperken we het aantal ‘verloren
doosjes’.
Zelfredzaamheid
Op deze manieren wordt de zelfredzaamheid van de
kleuters gestimuleerd.
- - Elke kleuter heeft een buddyvriend
om voor te zorgen. Bijvoorbeeld als een van de twee naar het toilet moet.
- - Opstapje aan de wastafel +
stappenplan handen wassen
- - Stappenplan schortjes aan (kleuters
helpen elkaar)
- - Stappenplan jassen aan
- Kiesbord: kleuters blijven
even in hun hoekje: hoekjes zijn aangeduid met concreet materiaal, foto’s en pictogrammen.
- - Foto’s in de poppenhoek en andere hoeken om
het opruimen te vereenvoudigen.
- - De kleuter van de dag krijgt heel wat taakjes
om te helpen bij juf.
- - Alle kleuters hebben een eigen beker.
De kindjes mogen tijdens het vrij spel altijd drinken. Ze mogen zelf water
nemen en zetten hun beker netjes terug. Op warme dagen houden we een klassikaal
drinkmoment.
o Ook
vaak na speeltijd
- - Bibus: zorgen voor
eigen boekje
- - Zorgen voor:
o De
verjaardagskoffer: wordt meegegeven voor de verjaardag met kleine rikki
o De
rikkikoffer: wordt meegegeven op een afgesproken tijdstip. Met grote rikki en
een spel of boek uit de klas.
- - Puzzelsysteem:
enkel ter motivatie en zelfredzaamheid. Het is géén wedstrijd.
o De
kleuters krijgen een puzzelkaart van 4/6/8 puzzels. Per puzzel krijgen ze een
sticker op een puzzelvakje. Als de kaart vol is krijgen ze een pluim en mogen
de kaart meenemen naar huis.
o Ze
kiezen zelf een puzzel uit de kast en maken hem (ook adhv stappenplan-eerst
hoekjes, dan kantjes, dan midden opvullen). Als ze klaar zijn of hulp nodig
hebben mogen de kindjes bellen en dan krijgen ze een sticker. Daarna plaatsen
ze de puzzel op de juiste plaats terug in de kast.
Hoe werkt een graadsklas?!
Een beetje verduidelijking bij onze graadklas 1e-
2e kleuter:
De klasgroepen waren ook dit jaar ongelijk qua grootte en
dus opteerden we voor 2 graadklassen om de grootte van de groep te beperken.
Elk jaar wordt dit opnieuw bekeken en worden de klassen
samengesteld zodat we jullie kleuters op de beste manier kunnen begeleiden.
In elke kleuterklas (ook een zuivere eerste, tweede of derde)
MOET er gedifferentieerd worden. Kinderen van januari en van december schelen
eigenlijk ook al een jaar qua leeftijd, dus KAN er NIET op hetzelfde niveau
gewerkt worden.
In een graadklas is dit natuurlijk nog meer verschillend.
Als juf moeten wij er dus voor zorgen dat wij de kleuters snel goed leren
kennen, zodat we op het juiste niveau kunnen werken.
In de werkjes en op de blog zal je dat niet altijd merken.
Ik werk niet per leeftijd, maar per kind. Als ik merk dat een kleuter van de
eerste kleuterklas al toe is aan een moeilijkere opdracht of een kind van de
tweede kleuterklas eerder aansluit bij de eenvoudigere opdracht, is dat mogelijk.
Vooral naar begeleiding toe kan ik differentiëren. Bij de
ene kleuter zal bijvoorbeeld een stappenplan nodig zijn bij het samenstellen
van een opdracht, of de kleuter heeft nood aan nog wat extra uitleg, … Terwijl
bij een andere kleuter net die extra uitdaging nodig is en dan maken we de
opdracht een stapje moeilijker.
Goed om te weten
- - We drinken enkel water. De kindjes hebben elk
hun eigen beker in de klas.
- - Elke woensdag is het fruitdag. Koekjes blijven dan thuis. We eten enkel fruit. Uiteraard
stimuleren we om elke dag minstens 1 stukje fruit mee te brengen naar de klas.
o TIP:
bij kiwi, mango, ananas, … liefst doosje nog eens in zakje steken en vorkje of
lepel meegeven ;)
- - Als je kleuter jarig is:
o Dan
vieren we dat natuurlijk uitgebreid in de klas.
o De
kinderen mogen iets meebrengen om te trakteren, maar er worden géén cadeautjes
meegegeven naar huis. We eten alles gezellig op in de klas.
o Jouw
kleuter krijgt op zijn beurt de verjaardagskoffer mee naar huis. Ik geef de
koffer mee de dag (of enkele dagen) voor zijn/haar verjaardag. Daar zal
vanalles inzitten om mee te spelen. Maar ook een brief met de nodige uitleg. Op
de dag waarop de verjaardag gevierd wordt mag je kleuter zijn lievelingsboek,
spel of cd meebrengen.
o Uitnodigingen
voor feestjes/ vriendenboeken worden NIET doorgegeven via school. Kleuters
beseffen echt al wie wel of niet uitgenodigd is en voor de kindjes die niet
gevraagd zijn is dat niet leuk. Dank voor het begrip.
- - We werken niet meer met een heen en
weerschriftje, maar alle infobrieven en themabrieven komen op de blog. Net als
de liedjes en versjes. Zoveel mogelijk
met een filmpje.
- - Turnen:
op maandagvoormiddag en donderdagnamiddag krijgen de kleuters een uurtje turnen
van juf Melissa. Zij vervangt juf Hanne tot na de kerstvakantie. De kleuters
hebben nog geen turnkledij, maar denk misschien wel aan gemakkelijke kledij en
schoentjes.
- - We vragen om elke dag de fluojas mee te
geven aan je kleuter. We maken vaak onverwachte uitstappen en dan MOET elke
kleuter zijn fluojas aan hebben.
- - Medicatie: mogen we niet toedienen
zonder briefje van de dokter of ouders.
- - Afspraak
aan de poort: geen
ouders op de speelplaats, afscheid nemen aan de poort = veiligheid voor het
kind. In overleg met de juf aan de poort
kan je de klasjuf spreken.
o Gelieve er
ook steeds op te letten dat de voordeur steeds dicht is.
Bedankt.
- ZILL: nieuw leerplan
voor de kinderen veranderd er niets, voor de juffen wél ;)
-hieronder een kort schema voor ouders ter info!
Contact
voor de kinderen veranderd er niets, voor de juffen wél ;)
-hieronder een kort schema voor ouders ter info!
Contact
Voor dringende vragen ben ik bereikbaar via
mail: saalien.arryn@vbsmoen.be
of
via messenger op de facebookpagina van de rikkiklas.
-
Onze blog: www.vbsmoen.be --> blogs 2019-2020 --> Rikki klas
Geen opmerkingen:
Een reactie posten